Četba nad zlato - výhody čtení dětem
Psychologové a pedagogové potvrzují, jak důležitou roli sehrává ve vývoji dětské duše čtení s rodiči, protože:
- rozvíjí jazykovou zásobu dítěte, rozšiřuje jeho znalosti, posiluje fantazii, emoce i umění komunikace.
- děti, kterým maminka nebo tatínek pravidelně čtou, se dokáží lépe soustředit.
- četba trénuje myšlení a zlepšuje paměť.
- prostřednictvím pohádek si děti osvojují morální hodnoty, které pak přenesou do reálného života.
Společné čtení představuje pro velké i malé ještě jeden rozměr, jehož hodnotu nevyváží žádný poklad. Pohádka na dobrou noc nabízí rodičům i dětem možnost mít se jen pro sebe. Zkrátka večerní chvilka nad knížkou není jen o vědomostech a kultivování osobnosti, ale především o nenahraditelném prožitku.
Při výběru knihy se zaměřte na:
- věkovou kategorii - kniha by měla odpovídat vývoji vašeho potomka. Pokud by roční dítě zaujala encyklopedie vesmíru, měli byste mu nechat změřit IQ, protože máte doma zřejmě malého génia.
- obsah a forma - záleží na vašem vkusu, jaké hodnoty od dětské knihy očekáváte. Určitě by děj neměl být depresivní a násilný. Důležitá je i nálada ilustrací, které každý mrňousek vnímá v prvním sledu. Také jazyk příběhu by měl odpovídat mluvě současných dětí.
- tvůrci knihy - jméno autora, ilustrátora i renomé nakladatelství vám leccos o úrovni knihy mohou napovědět.
Nejde ovšem jen o to dítěti číst a rozvíjet jeho slovní zásobu, představivost, cvičit koncentraci. Je to šance k vzájemnému sdílení. Emoční vývoj dítěte je stejně důležitý jako rozšiřování slovní zásoby. Podporuje se tím důvěra mezi rodičem a dítětem. Pro dítě, které vyrůstá v prostředí lásky a důvěry, je svět bezpečný, jeho emoční vývoj není poškozený. Čtením pohádek se neutváří jen vztah dítěte k literatuře, ale má i širší dopad na jeho celkový vývoj. Čas, který rodiče dítěti takto věnují, jistě není ztracený a zúročí se i v celkové atmosféře v rodině.
Dětem animované seriály a filmy nechybí. Po Večerníčku, jehož fenomén stojí mimo všechny kategorie, si děti rády poslechnou čtenou pohádku či dobrodružný příběh. Už od leporela seznamovat děti s knihami mohou dospělí od nejútlejšího dětství. Hlasité předčítání má největší význam v předškolním období, kdy se dítě seznamuje se světem knih, ale neumí ještě číst.
...a také proto ve školce nepoužíváme televizi :-)